Downloads: مثنوی معنوی مولوی

مثنوی معنوی مولوی

Rate this File
Uploaded by Mohsen - 04-07-2008
Author Author مولوی
File Size File Size 5.53 مگابایت
Downloads Downloads 1,026
+ Download
مثنوی معنوی مولوی دانلود
مثنوی معنوی یکی از نام دار ترین کتاب‌های مولوی است که از شش دفتر (بخش ) تشکیل شده است. این کتاب شعر به صورت مثنوی است و یکی از برترین کتاب‌های ادبیات فارسی و حکمت ایرانی پس ازاسلام است.

در این کتاب مجموعه‌ای از اندیشه‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی گرد آمده‌است. برخی لقب قرآن فارسی بر آن نهاده‌اند.

مهمترين اثر منظوم مولوى مثنوى شريف است . در اين منظومهٔ طولانى که آن را به‌حق بايد يکى از بهترين زادگان انديشهٔ بشرى دانست، مولوى مسائل مهم عرفانى و دينى و اخلاقى را مطرح کرده و هنگام توضيح به ايراد آيه‌ ها و حديث‌ ها وداستان ها مبادرت جسته است. از مثنوى تاکنون اختصارهاى متعدد فراهم آمده و بر آن شرح‌هاى گوناگون نوشته شده است. از جمله ترجمه‌هاى مهم، ترجمه‌اى است از رينولد نيکلسون، به انگليسي، همراه با شرحى از آن که به انضمام طبع نفيسى از متن مثنوى انتشار يافت (۱۹۲۵-۱۹۴۰ ميلادى).

شيوه و کلام مولوى
کلام مولوى ساده و دور از هرگونه آرايش و پيرايش است. اين کلام سادهٔ فصيح منسجم گاه در نهايت علو و استحکام و جزالت و همه جا مقرون به صراحت و روشنى و دور از ابهام است. مولوى در استفاده از تمثيل‌ها و قصه ‌هاى متداول مهارت خاص دارد. وسعت اطلاع او نه تنها در دانش‌هاى گوناگون شرعي، بلکه در همهٔ مسائل ادبى و مشکل‌هاى عرفانى و فرهنگ عمومى اسلامى حيرت‌انگيز است. کلام گيرندهٔ وى که دنبالهٔ سخنان شاعران خراسان و در اساس تحت تأثير آنان است، شيرينى و زيبائى و جلائى خاص دارد و در درجه‌اى از دلچسبى و دل‌انگيز است که عارف و عامى و پير و جوان را با هر عقيدت و نظرى که باشند به‌خود مشغول مى‌سازد.
مسایل شناختی و فلسفی به بهترین زبان در مثنوی معنوی بیان می شود . مثلا در مورد جبر و اختیار .. و اینکه ما با انتخاب نادرست (اختیار ) به ناچار نتیجه ی انتخاب خود ( جبر ) را بر خود تحمیل می کنیم..
و داستان ها و قصه های پند آموز و شیرین فراوان . .

Images

None

Comments

There are no comments yet.